Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language

myGovMobile - Portal Rasmi Perkhidmatan Mudah Alih Kerajaan Malaysia - FAQ - myMMS

myGovMobile - Portal Rasmi Perkhidmatan Mudah Alih Kerajaan Malaysia - FAQ - myMMS


myMMS ialah satu perkhidmatan yang ditawarkan di bawah projek myGov Mobile oleh Kerajaan Malaysia melalui MAMPU (Unit Pemodenan Tadbiran & Perancangan Pengurusan Malaysia), untuk menggerakkan perkhidmatan kerajaan melalui platform mudah alih bagi pengaksesan cepat dan mudah, dari mana-mana tempat. Projek ini telah dimulakan untuk daripada manfaat menggunakan teknologi mudah alih untuk menyediakan cara yang berkesan, cepat dan ekonomi untuk orang awam menggunakan perkhidmatan kerajaan selain penubuhan komunikasi yang lebih baik dalam kedua-dua pihak. Ia adalah salah satu projek inisiatif eKL dalam menambah baik sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.

Perkhidmatan ini merupakan peningkatan daripada SMS, di mana orang ramai boleh menghantar dan menerima Mesej Multimedia yang terdiri daripada gabungan teks, imej dan juga klip video. Semua ini boleh diakses melalui kod pendek yang sama iaitu15888.

Perkhidmatan Pesanan Multimedia (MMS) membolehkan anda menghantar dan menerima mesej multimedia yang terdiri daripada gabungan teks, imej, bunyi dan juga klip video.

SMS membolehkan anda menghantar dan menerima mesej teks sahaja. Dengan MMS, anda boleh menghantar dan menerima mesej yang terdiri daripada gabungan teks, imej, bunyi dan klip video juga.

Tidak seperti SMS, mesej MMS tidak mempunyai saiz yang ditetapkan dan boleh berbeza antara 2Kb ke 100 kb. Nilai ini disediakan sebagai panduan - telefon bimbit tertentu yang menyokong imej resolusi yang lebih tinggi atau warna mempunyai keperluan saiz fail yang lebih besar. Walau bagaimanapun, ia juga bergantung kepada jenis telefon mudah alih samada dapat menyokong teknologi MMS.

Dengan perkhidmatan myMMS, orang awam kini mampu untuk bekerjasama dengan Kerajaan bukan sahaja dengan penghataran mesej teks. Maklumat dan aduan boleh dikongsi secara bergambar bersama teks kepada pelbagai agensi kerajaan yang mengambil bahagian. Dengan itu mesej yang dihantar atau diterima akan lebih tepat.

i. Celcom

ii. Maxis

iii. Digi


Setiap MMS yang dihantar dicaj RM0.40. Setiap hebahan MMS yang diterima adalah PERCUMA.

Caj standard Telco RM0.20 akan dikenakan bagi setiap SMS yang dihantar. Walau bagaimanapun, dalam kes tiada pengakuan diterima, anda TIDAK akan dikenakan caj bagi tindak balas SMS / jawapan.

Perkhidmatan ini ditawarkan untuk kedua-dua semua orang awam dan agensi agensi Kerajaan.

Buat masa ini had adalah 100KB. Ini akan dikaji dari semasa ke semasa mengikut standard yang ditetapkan oleh Telco.

Tiada MMS dihantar tanpa permintaan pengguna. Setiap MMS yang anda hantar dicaj RM0.20 dan setiap tindakbalas SMS yang berjaya dicaj RM0.20. Mesej hebahan adalah percuma dan hanya dihantar ke telefon bimbit anda semasa pendaftaran anda sebagai ahli mySMS atau agensi Kerajaan masing-masing.

Gerbang myMMS menyokong imej dalam format .jpg, .jpeg dan.png.

Ya, hanya MMS yang tidak melebihi 100kb boleh berjaya dihantar. Dan sila ambil perhatian ia juga bergantung kepada Telco.

Biasanya, MMS akan dihantar dalam masa 3 hingga 4 minit. Sila ambil perhatian bahawa ini juga bergantung kepada Telco. Telco berbeza mempunyai masa penghantaran yang berbeza.

Anda akan melihat mesej notifikasi "1 mesej multimedia baru telah diterima" pada model tertentu telefon bimbit. Pada telefon pintar, mesej akan muncul dalam peti masuk mesej.

Anda akan menerima SMS, yang memberitahu anda "Anda telah dihantar mesej bergambar". Sila ambil perhatian bahawa keupayaan bergantung juga kepada Telco dan peranti.

Sila pastikan telefon bimbit anda serasi MMS.

GST tidak termasuk dalam harga yang dipaparkan. Untuk pengguna pra-bayar, 6% GST termasuk dalam pembelian tambah nilai. Untuk pengguna pascabayar, 6% GST akan dicaj dalam bil bulanan. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Telco anda.